Obecné informace

Náhradní díly je možné získat v sídle firmy Trefil-Engine. Doposud bylo prodáno 10 atmosférických motorů v původní tatrovácké konfiguraci. Další dva létají pod označením Alfa Prag TP 422. Jeden z nich je umístěn v ultralightové replice letadla Piper L-4H firmy Pterodactyl flight, která se zabývá výrobou letadel z období WWI až WWII. Motory s turbem jsou instalovány na letadle SkyLark a letadle Samuraj 01. Oba motory je možné si prohlédnout na letišti LKZA v Dolním Benešově-Zábřehu.

Cena motoru bez turba je 230 000,- Kč bez DPH.

Cena motoru s turbem je 270 000,- Kč bez DPH.

Obecné informace

Náhradní díly je možné získat v sídle firmy Trefil-Engine. Doposud bylo prodáno 10 atmosférických motorů v původní tatrovácké konfiguraci. Další dva létají pod označením Alfa Prag TP 422. Jeden z nich je umístěn v ultralightové replice letadla Piper L-4H firmy Pterodactyl flight, která se zabývá výrobou letadel z období WWI až WWII. Motory s turbem jsou instalovány na letadle SkyLark a letadle Samuraj 01. Oba motory je možné si prohlédnout na letišti LKZA v Dolním Benešově-Zábřehu.Cena motoru bez turba je 230 000,- Kč bez DPH.Cena motoru s turbem je 270 000,- Kč bez DPH.

 

Historie a vývoj

Do roku 1998
Tvůrcem motoru je ing. Zajíc, konstruktér Tatry, která se ve 30. letech minulého století zabývala letectvím. Kromě několika typů letadel zde byl sestrojen i motor Tatra T422.
Zkoušky motoru:
Motor byl v roce 1996 podroben celoročním zkušebním testům na brzdné stolici ve výrobním závodě. Od poloviny roku se prováděly zkoušky na vrtulové brzdě, kde byla průběžně prováděna další vylepšení.
Vyvinulo se a odzkoušelo dvojí zapalování, které je nezávislé na akumulátoru a jeho startovací schopnost je již od 160 ot/min. Tím je dána možnost startovat v případě nouze (vybití baterie) ručně.
Dále se upravilo sací potrubí na karburátory BINGO a provedlo se měření CO2 s doladěním pro nejvyšší hospodárnost, která se nyní jeví spotřebou 6 l/hod při rychlosti 140 km/h. Také jsme zavedli dvojí nezávislý systém dodávky paliva.
Ve třetí fázi dokončení vývoje našeho motoru bylo jeho zabudování v lednu – únoru 98 do letounu TL 96 – STAR od firmy TL-Ultralight, kde po úpravě chlazení nalétal doposud 1280 letových hodin bez jediné závady či dokonce vysazení.

Zde se ukázala skutečnost, že motor je vyroben a postaven na 80-ti letých zkušenostech výrobce. Mnozí předpokládali, že jak to většinou bývá, že s uvedením nového motoru do provozu budou veliké problémy. Naštěstí je opak pravdou.
Potud původní majitel projektu pan Petr Tomášek.

Od roku 2005
Koncem roku 2005 koupila projekt firma DOVA Aircraft s.r.o. společně s firmou Trefil & Schomberg s.r.o. Následoval návrat k původní vstřikovací verzi motoru a vývoj sériové výroby.
Motor byl montován do letadla SkyLark. V roce 2007 vznikla firma Trefil-Engine s.r.o., která se věnuje vývoji motoru. Pod vedením pana Vítězslava Kuše bylo k motoru přidáno turbo. V létě 2014 byl motor namontován zpět do letadla SkyLark a od října zalétáván. Výrazně se zlepšily letové vlastnosti. Za zmínku stojí především kratší dráha potřebná pro vzlet (250 m), dále rychlost stoupání (5 m/s) nebo maximální rychlost (až 250 km/h). 

 

Technické parametry

Popis:

  • Plochý čtyřválec (Boxer)
  • Vzduchem chlazený
  • Přímý pohon vrtule
  • Ventilový rozvod 2x1 OHC
  • Každá svíčka má svoji indukční cívku
  • Každý válec má dvě zapalování svíčky
  • Řídící a vstřikovací jednotka Ignitech
  • Více bodové vstřikování

Technická data

Počet a uspořádání válců 4- plochý boxer
Zdvihový objem 2 183 cm3
Vrtání 95 mm
Zdvih 77 mm
Kompresní poměr 1 : 9,3
Max. vzletový výkon / při otáčkách 63 kW (84,5HP) / 2900 ot./min.
Max trvalý výkon při otáčkách 63 kW (84,5HP) / 2900 ot./min.

 

Verze s Turbem 

Max. vzletový výkon / při otáčkách 89 kW (120 HP) / 3000 ot./min.
Max. trvalý výkon / při otáčkách 89 kW (120 HP) / 3000 ot./min.
Maximální dovolené otáčky 3100 ot./min.
Specifická spotřeba 260g / kWh

(Ke dni 01.10.2006 má zkušební motor naběháno 2 920 motor. hodin, z toho 1 980 v letounu)

Váhové parametry

suchá váha holého motoru 67,5 kg                                                    
kompletní el. instalace 0,7 kg         
olejový chladič vč. hadic 1,5 kg
sací potrubí 0,5 kg
vstřikovací jednotka IgniTech + vstřikování 2,2 kg
Kompletní suchý motor 72,4 kg
tlumič výfuku vč. potrubí 2,5 kg
Kompletní suchý motor 74,9 kg
Olejová náplň 3,5l 3,0 kg

 

Volitelné příslušenství

elektrický startér 3,5 kg                             
startovací věnec vč. úchytů 0,8 kg
alternátor 100W 1,5 kg

 

 

 

Galerie

 

Video

 

 

Kontakt

Trefil Engine s.r.o.

Suderova 2013
709 00 Ostrava - Mariánské Hory
email: info@trefil-engine.cz

Kuš Vítězslav - vedoucí výroby
mobil: +420 777 161 558

 

 

 

Trefil Tomáš
tel: +420 596 663 666
+420 597 589 066
fax: +420 596 663 699
+420 597 589 099
mobil: +420 603 418 644
e-mail: trefil@trefil-engine.cz

Šodek Viktor
mobil: +420 725 530 457
email: sodek@trefil-engine.cz

Kontakt

Trefil Engine s.r.o.
Suderova 2013
709 00 Ostrava - Mariánské Hory
email: info@trefil-engine.cz

Kuš Vítězslav - vedoucí výroby
mobil: +420 777 161 558

Šodek Viktor
mobil: +420 725 530 457
email: sodek@trefil-engine.cz

Trefil Tomáš
tel.: +420 596 663 666
+420 597 589 066
fax: +420 596 663 699
+420 597 589 099
mobil: +420 603 418 644
e-mail: trefil@trefil-engine.cz

  • →Weppler a Trefil
  • →Weppler Group
  • →Wepler Czech
  • →TAW
  • →Mitutoyo
  • →Pyrometry
  • →Dogscreen
  • →Aeroklub Ostrava
  • →Restaurace Bowling Rakovec
  • Kariéra
  • info@trefil-engine.cz

WepplerGroup.cz

Weppler a Trefil s.r.o.

Weppler Czech s.r.o.

Weppler Tools s.r.o.

Mitutoyo

Pyrometry

Dogscreen

Aeroklub Ostrava

Restarurace bowling Rakovec

Kariera

info@trefil-engine.cz